Naven, velgen, spaken en nippels...
Een wiel is meer dan de som der delen!
Een wiel is meer dan de som der delen!
Zéér lichtgewicht, én duurzaam....... behoorlijk zeldzame combinatie, en toch is het Carbon-Ti gelukt met hun serie X-Hubs. Schitterend stukje Italiaanse CNC freeswerk, deze mooie naven lopen zeer licht en soepel, zijn prachtig geanodiseerd in verschillende kleuren en binnenin voorzien van een 56-tands titanium aandrijving. Leverbaar in zwart, mat zwart, zilver, polish zilver, groen, gifgroen, rood, blauw en goud. Hier de Straight Pull Disc versie in mat zwart..... en ook verkrijgbaar in J-bend versie en ook voor non-disc race.
DT Swiss heeft behoorlijk ervaring in het produceren van fietsonderdelen. Hun naven zijn al een aantal decennia een begrip en synoniem voor sterk, soepel en vooral betrouwbaar. Ze hebben voor zowel Race als MTB een drietal series naven die beschikbaar zijn in allerlei uitvoeringen:
Chris King is een Amerikaanse producent van precisie Race en MTB onderdelen van de hoogste kwaliteit. Top kwaliteit met zijn herkenbaar “Angry Bee” geluid, veroorzaakt door zijn speciaal ontworpen binnenwerk. Deze zorgt voor een onmiddellijke krachtoverbrenging van het pedaal, via de ketting naar het wiel. Op naaf gebied werkelijk het neusje van de zalm. Beschikbaar in de kleuren: zwart, mat zwart, zilver, rood, donker blauw, mat turquiose, mat oranje en donker grijs.
Hope is een Engels bedrijf dat fietsonderdelen maakt van een zeer hoog niveau, allemaal “in house” in hun eigen fabriek. Een belangrijk onderdeel van de productie zijn naven. Prachtig CNC freeswerk met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Ze hebben uiteraard versies voor zowel race met velgremmen, race/gravel disc, en MTB. Beschikbaar in de Hope kleuren (Zwart, Zilver, Rood, Blauw, Paars en Oranje). Wil je een leuke kleuraccent geven aan je wielen? Dit is je kans!
COMING SOON!!
Ik gebruik Duke Racing Wheels uit Frankrijk vooral in t carbon segment. De Baccara SLS2 racevelgen zijn beschikbaar in 36mm, 42mm, 48mm, 56mm, 65mm en 78mm profiel, in zowel velgrem versie, als disc. Deze werkelijk schitterende velgen hebben een satijn UD afwerking en volgen de nieuwste trends wat betreft de breedte i.c.m. aerodynamica.
Scope is een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen en fabriceren van carbon velgen en wielen voor race en mountainbike. Ik ben erg blij om weer met een Nederlandse fabrikant te kunnen samen werken om mooi en vooral top kwaliteit custom wielen te leveren. Qua racewielen gebruik ik alle zes velgen van de Scope collectie. Ze zijn beschikbaar in 35mm, 45mm en 55mm in zowel velgrem als disc versie. Er zijn uiteraard vele opties mogelijk, en ik gebruik voor deze wielen een hele gamma aan naven om een custom geheel te maken. .
Ik gebruik vanaf het begin van Force Wheelz de velgen van DT Swiss. Dit bedrijf uit Zwitserland heeft ondertussen decennia ervaring in het fabriceren van onderdelen voor o.a. fietswielen. Wat de keuze voor aluminium racevelgen betreft; het zijn er gewoon te veel om op te noemen. Heb je een lichte klimsetje nodig, kies je de RR411. Wil je een bomb-proof allround set die geen krimp geeft? Dan de RR521 Ik adviseer je graag over het beste optie voor jou.
H Plus Son is een bedrijf dat uitstekende velgen maakt. Ze worden gekenmerkt door sterk en betrouwbaar te zijn, een hoge kwaliteit in de afwerking en een sublieme balans.
Ik gebruik hoofdzakelijk een viertal velgen van HPS..... de laag en klassieke TB-14, de 42mm hoge SL42, de allround Archetype, en de disc tegenhanger van de Archetype, The Hydra.
Zoals ik hierboven heb genoemd, Scope is een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen en fabriceren van carbon velgen en wielen voor race en mountainbike. Qua MTB velgen hebben ze de O2D. Een geweldig, multi inzetbare velg. Ik gebruik de 28 gaats versie in mijn XC MTB wielen. De velg weegt slechts 375g en is oer en oer sterk. 25mm binnenbreedte zorgt voor een goede spreiding van de band. Ook hier geldt, er zijn uiteraard vele opties mogelijk, en ik gebruik ook voor deze wielen een hele gamma aan naven om een custom geheel te maken. Deze velg is ook in 24 gaats verkrijgbaar en zeer geschikt in een gravel wielset
Je komt werkelijk superlatieven tekort wanneer je deze velgen probeert te omschrijven. De Duke Racing 6Ters is een geweldig doordacht concept, waarbij de voorvelg breder is dan de achtervelg. Dit heeft twee grote voordelen, namelijk dat er meer grip wordt gerealiseerd aan de voorkant van je fiets, terwijl de achterkant zo licht mogelijk wordt gehouden, wat weer voordelig is bij het aanzetten en optrekken. Immers, hoe lichter je roterende massa is, hoe sneller je wielen worden en hoe lichtvoetig ze aanvoelen. Duke levert een drietal sets voor de MTB... voor de hardcore rijders heb je de Crazy Jack en de Fury Jack, en voor de XC rijders heb je de über lichte Lucky Jack. Deze laatste, met een voorvelg van 330g en een achtervelg van slechts 307g, is een combinatie die ik heel vaak gebruik voor wedstrijdrijders, en MTB'ers die zoeken naar het ultieme upgrade voor hun fiets. Combineer je deze met een lichte naaf, kan je onder de 1200g duiken qua set gewicht (!!!).
Net als de racevelgen van DT, ook hier een behoorlijk aantal velgen voor elk inzetgebied. Van de licht XC velgen zoals de XR361 en de XR391, tot de multi inzetbaar XM421, tot de beestachtig 30mm interne XM481... Voor elk gewicht en toepassing hebben de Zwitsers een optie bedacht waar ik als wielenbouwer van gaat smullen. Alle DT Swiss top serie velgen worden bovendien gebouwd met speciale nippelringen om de immense krachten die de spaak en nippel op de velg uitoefenen, gelijkmatig te verdelen. Doordacht, en gewoon erg, erg goed!
Newmen is een Duits bedrijf gespecialiseerd in het maken van lichtgewicht fietsonderdelen, waaronder velgen. Ze hebben verschillende MTB velgen, waaronder wat waarschijnlijk mijn favoriete aluminium MTB velg is, namelijk de Evo SL XA.25. Een hele mondvol om een velg te noemen met 25mm interne breedte en slechts een gewicht van 395g. Bijzonder aan deze velg, is hij wordt uitsluitend geleverd in 28 gaats uitvoering, en kan toch tot een rijders gewicht van 125kg (!!). De neutrale zwart/grijze uiterlijk past bij elke fiets, en leent zicht tot een eventuele kleuraccent in de naaf of spaaknippel. Oh ja... gewoon zwart mag natuurlijk ook!