F.A.Q. - Force Wheelz

Veel gestelde vragen

In de loop van de tijd zijn er een aantal vragen die steeds terugkomen bij klanten. Hiervan zal ik een aantal beantwoorden, al dan niet met toelichting. Deze lijst zal zo nodig aangevuld worden.

 

Q: Geef jij garantie op je wielen?

A: Jazeker! Kijk op de pagina “Goed om te weten: Voorwaarden” voor meer informatie.

 

 

Q: Mag ik ook persoonlijk langskomen om het één en ander te bespreken?

A: Absoluut! Dit vind ik prima en je bent meer dan welkom! Wel uitsluitend op afspraak.

 

 

Q: Heb je een winkel?

A: Nee. Ik ben zelfstandig ondernemer zonder personeel en heb een zeer goed ingerichte werkplaats achter mijn huis. Op afspraak zijn klanten meer dan welkom!

 

 

Q: Wat is de levertijd?

A: Afhankelijk van de tijd van het jaar, is de levertijd gemiddeld 8-12 werkdagen. Hebben we een wielset voor je samengesteld met bepaalde exclusieve onderdelen, dan kan dit langer duren. Wil je bijvoorbeeld een set groene 24-24 spaaks White Industries T-11 naven, dan kan je er op rekenen dat het langer kan gaan duren. Ik probeer vooraf een zo goed mogelijk beeld te geven van de verwachtte levertijd.

 

 

Q: Waarom heb je niet alle soorten naven voorradig?

A: Er zijn talloze verschillende soorten naven op de markt. Niet alleen merken spelen hierin een rol, maar ook de kleur van de naaf, aantal spaakgaten, type body en type as. Als je hier rekening mee houdt, zou dat betekenen dat ik letterlijk duizenden en duizenden verschillende soorten naven zou moeten hebben. Dat is niet werkbaar.

 

 

Q: Kan ik wielen laten bouwen terwijl ik daar op wacht?

A: Nee. Ik besteed veel tijd en zorg aan mijn wielen en werk daarom niet volgens het principe “Klaar terwijl u wacht”. Dat werkt gewoon niet prettig.

 

 

Q: Waarom zijn jouw wielen beter dan fabriekswielen zoals Easton, Shimano of Mavic?

A: Hmmmmm, laat ik een aantal redenen opsommen:

  • De wielen die ik voor je maak zijn specifiek voor JOU gemaakt! Ze zijn persoonlijk en er is niks beters te krijgen op basis van je wensen, budget, gewicht, type fiets en uiterlijke voorkeuren. Een Mavic Ksyrium wiel is gewoon een Mavic Ksyrium wiel, gebaseerd op een gemiddelde van alle fietsers en fietsen.
  • Ik lever reserveonderdelen voor zowat alles wat ik ooit heb gemaakt, waarvan de meest voorkomende zaken voorradig zijn. Met sommige fabriekswielen mag je blij zijn dat er bepaalde onderdelen een paar jaar na dato nog geleverd kunnen worden.
  • De onderdelen (en denk vooral aan spaken en nippels, en de combinatie daarvan met de naaf en velg) die ik gebruik zijn vrij algemeen verkrijgbaar. Als jij een tak in je wiel krijg ergens in de Alpen en naar een klein lokale fietsenmaker moet, is de kans groot dat hij met een voorradig spaak een dusdanige reparatie kan maken dat je vakantie niet gelijk voorbij hoeft te zijn. De kans dat hij een Shimano Ultegra 6700 spaak uit 2010 heeft liggen is vrij klein.
  • Ik besteed gemiddeld tussen de anderhalf en twee uren per wiel, en in sommige gevallen loopt dat op richting de drie uren. Dat heb je nodig om alle technieken toe te passen tijdens het bouwen van een wiel om ervoor te zorgen dat deze zo goed mogelijk gemaakt wordt, en de zeer strenge toleranties die ik hanteer gemaakt kunnen worden. Een fabriekswiel wordt hoofdzakelijk met een machine gemaakt, met meestal een of ander soort nacontrole met de hand door een medewerker. Gemiddeld duurt het hele proces ongeveer 10-15 minuten.
  • De genoemde anderhalf tot twee uren (met uitlopers richting de drie uren) zijn exclusief de vele mailtjes en/of telefoontjes die voorafgaan aan het bouwen van een wielset, om je zo goed mogelijk van advies te voorzien over wat mogelijk is binnen je wensen, en wat precies bij JOU past.
  • Naast de kwaliteit van mijn bouwwerk, en mijn advies, sta ik ook bekend om mijn uitstekende nazorg en service, indien nodig. Juist door zo veel tijd vooraf te nemen voor een klant, en zo veel tijd te besteden aan het bouwen van de wielen, voorkom je achteraf een heleboel problemen. Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren, dan sta ik voor je klaar. Probeer anders heen en weer mailen met Easton op een zondagavond. Gaat je waarschijnlijk niet lukken. Persoonlijks service dus.
  • Ik ben misschien een bike-nerd, maar ik geloof echt dat mijn persoonlijke handgebouwde wielen een ziel hebben. Ik bedoel hiermee dat ze iets speciaals hebben en geven een bepaald gevoel. Het is persoonlijk, en uniek. Massa-productie fabriekswielen hebben dat gewoonweg niet.
  • Als je gaat upgraden naar een handgemaakte wielset, krijg je niet alleen nieuwe wielen, maar ook een nieuwe fiets. Nee, niet letterlijk, maar vaak voelt het wel zo. Het rijgedrag, stabiliteit en respons die je krijgt van een handgemaakte set gaat je fietsbeleving positief beïnvloeden!

 

 

Q: Waarom moet ik verzendkosten betalen als ik toch al veel geld uitgeef aan een set wielen? Veel bedrijven versturen gratis boven een bepaald bedrag!

A: Het apart berekenen van verzendkosten is een bewuste keuze geweest. Om de kosten van verzenden te kunnen dekken zou ik anders ALLE wielsets iets duurder moeten maken. Dit zou inhouden dat mensen die bij mij hun wielen komen afhalen een stukje verzendkosten betalen die ze niet gebruiken. Dat wil ik niet als beleid voeren om de schijn te wekken dat het verzenden “gratis” is.

 

 

Q: Je geeft prijzen aan bij bepaalde “rand-onderdelen” zoals tubes lijmen o.i.d., maar niet bij de wielonderdelen zoals velgen of naven. Waarom is er geen rekensysteem of samenstellingsprogramma op de site?

A: Ook dit is een bewuste keuze geweest. Als een klant een wielset door mij laat maken, worden alle aspecten van tevoren besproken en we komen samen tot de beste samenstelling. Velgen, naven, spaken en nippels worden niet dusdanig door mij los verkocht, en hebben daarom geen “consumentenprijs”. Alles wordt van te voren besproken, inclusief één eindbedrag, waar alles in verwerkt is.

Uiteraard is het mogelijk via de contactpagina een prijsopgave (en/of gewichtsopgave) te vragen voor een wielset met een bepaalde samenstelling. Door deze manier van werken te hanteren kom je sneller en makkelijker in gesprek met de klant. Dit is het begin van een wielset op basis van maatwerk.

Daarnaast is het mogelijk bepaalde zaken “toe te voegen” aan je wielen. Dit kan zaken zijn als bepaalde diensten, zoals het lijmen van tubes, of tubeless maken van je wielen, of dingen als snelsluiters of remschijven. De prijzen van deze toevoegingen worden ook vermeld als meerprijs bij een offerte.

 

 

Q: Blijven mijn wielen voor altijd recht?

A: Nee. Wielen zijn gebruiksvoorwerpen en krijgen (zeer) veel te verduren. Ik bouw ze naar zeer strenge toleranties maar hoe jij daarmee omgaat zal ook bepalen hoe lang ze recht blijven. Vlieg jij van een stoeprand af met je lichte klimwielen, of vlieg je schuin over een spoorwegovergang, dan is het te verwachten dat ze niet recht blijven, ongeacht hoe goed ze oorspronkelijk gebouwd waren. Bij normaal gebruik waar de wielen voor bedoeld waren, zullen ze normaal gesproken lang recht blijven.

 

 

Q: Maar je (con)collega’s beweren dat hun wielen nooit nagetrokken hoeven te worden! Hoe zit dat?

A: Mijn wielen ook niet. Een wiel natrekken betekent de spaken allemaal opnieuw spannen omdat ze slap geworden zijn en een gedeelte van hun spanning kwijt zijn. Zelfs de beste wielen moeten af en toe gericht worden. De kunst is om het dusdanig te bouwen dat de kans hierop zo klein mogelijk blijft.

 

 

Q: Verkoop je ook tweedehands wielen?

A: Ja, echter enkel tweedehandswielen die door mij zijn gemaakt EN gebruikt. Om goed te adviseren test ik regelmatig onderdelen. Het “testen” varieert van een wiel bouwen tot soms met de wielen zelf fietsen. Na de gewenste testhandelingen / periode bied ik deze wielen te koop aan, met vermelding van gereden kilometers. Mocht ik een tweedehands set te koop hebben, zal deze op de aanbiedingspagina staan.

 

 

Q: Kan ik mijn oude wielen inruilen?

A: Nee, dit kan helaas niet. Ik kan niks met wielen van een ander, omdat ik uitsluitend mijn eigen wielen verkoop.

 

 

Q: Ja, maar mijn oude wielen heb JIJ gemaakt!

A: Dan nog is het niet mogelijk, gezien ik alleen tweedehands wielen verkoop die ik zelf heb gemaakt EN waar uitsluitend ik zelf op heb gereden. Zo weet ik het geschiedenis van de wielen en kan ik ze met vertrouwen doorverkopen.

 

 

Q: Heb je wielen op voorraad?

A: Bijna alle wielen die ik maak zijn gemaakt op basis van maatwerk en dus helemaal afgestemd op de wensen van de klant. Omdat er werkelijk vele duizenden verschillende samenstellingen mogelijk zijn, is het onmogelijk alles kant en klaar op voorraad te hebben. Het komt regelmatig voor dat ik een set wielen maak met bepaalde onderdelen die ik extra op voorraad heb, om bijvoorbeeld de bouwkwaliteiten te testen.

 

 

Q: ENVE velgen……. serieus?  

A: Als het budget het toelaat, koop ze. Ze zijn werkelijk subliem in alle aspecten van het woord, en voelen écht als wielen van € 2500,- en meer. Bedenk wel dat al krijg je ook met ENVE wielen een Crash Replacement, dan nog zijn ze erg duur qua vervangen. Wil je ze kopen, maar weet ook dat als je het doet, je de komende vier jaar niets meer kan veroorloven? Dan is waarschijnlijk een andere merk, zoals een Infinito of Duke een betere keuze. Is dit niet het geval, dan zeg ik gewoon doen! Het zal waarschijnlijk het beste wielset zijn die je ooit in je leven koopt.

 

 

Q: Je verkoopt wielen met de volledig zwarte velgen van bijvoorbeeld H Plus Son. De remranden zijn ook zwart. Blijven deze zwart?

A: Nee, als je velgremmen hebt blijven deze niet zwart. Het remvlak wordt bij sommige velgen mee geanodiseerd wat een zeer mooi uiterlijk geeft. Dit anodisatie proces is niet slijtvast, waardoor deze door de remwerking op den duur gaat slijten. Hoe lang dit duurt is sterk afhankelijk van hoe veel er wordt geremd, onder welke (weers)omstandigheden en met welk type remblokken. Uiteindelijk slijt de verflaag waarbij je een “gewone” zilver remvlak krijgt. Er zit geen garantie op de kleur van het remvlak!

Dit geldt niet alleen voor H Plus Son, maar voor alle merken velgen waarbij de remrand mee geanodiseerd is.

 

 

Q: Je geeft ook garantie op nippels die breken. Komt dit vaak voor?

A: Nee gelukkig niet. Het is zéér zeldzaam dat een nippel breekt. De nippels worden voor de bouw behandeld om frictie en stress tot een minimum te beperken. Mocht een nippel onverhoopt breken binnen een jaar, is dit een product defect, en zal door mij kosteloos gerepareerd worden (eventuele verzendkosten zijn altijd voor rekening van de klant; en val c.q. ongeluk schade uitgezonderd). Het breken van een nippel is niet een fout of onjuistheid in bouwkwaliteit en het vervangen daarvan is gewoon een stuk service die ik geef. De garantie op een kapotte nippel is persoonsgebonden en niet overdraagbaar bij verkoop.

 

 

Q: Ik heb een valpartij gehad en wil aanspraak maken op de Crash Replacement. Ik had een aluminium velg en wil nu gelijk upgraden naar een carbon velg. Krijg ik ook dan 20% korting?

A: Je krijgt 20% korting op de kosten om een gelijkwaardig wiel te maken. Het overige (dus de meerprijs voor het duurdere type wiel) moet volledig voldaan worden. Rekenvoorbeeld (prijzen zijn fictief en voor rekendoeleinden):

Je had een aluminium wiel en deze kost in totaal € 250,- om te herbouwen. Je wilt echter een nieuwe type die normaal gesproken € 750,- kost. Je krijgt dus 20% korting op de kosten van het herbouwen van het eerste wiel, dus 20% van € 250,- is € 50,- korting.

De kosten voor het nieuwe wiel zijn dus € 750,- minus € 50,- korting is € 700,- totaal.

 

 

Q: Ik heb een set naven en/of velgen die ik wil gebruiken in een set wielen die jij voor me kan maken. Mag dit?

A: Ja, in veel gevallen kan dit. De naven/velgen moeten schoon zijn, schadevrij en in goed werkende orde. Dit geldt niet voor spaken en nippels.

 

 

Q: Waarom geef je geen garantie op lagers?

A: Lagers hebben een levensduur die van veel factoren afhankelijk is. Denk hierbij aan gebruiksomgeving (Veel regen en modder, of juist droog?), eigen zorg voor de naven, hoeveel gereden kilometers enzovoort. Je kunt je voorstellen dat iemand die 18.000 kilometer per jaar rijdt eerder door zijn lagers heen is dan iemand die 2.000 kilometer per jaar rijdt. Ook het schoonmaken van je fiets en zorg voor je naaf is erg belangrijk voor de lagers. Spuit je de naven af met een hogedrukreiniger, dan spuit je water in de lagers en het lagervet eruit… met alle gevolgen van dien. Omdat er zoveel onberekenbare factoren zijn die invloed kunnen hebben op de lagers, wordt daar geen garantie op gegeven. Regel is: ga je goed en verstandig met je materiaal om, zullen ook je lagers lang meegaan!

 

 

Q: Hoe moet ik mijn naven verzorgen?

A: Qua schoonmaken: nooit met een hogedrukreiniger schoonmaken en ook niet met een tuinslang (onder druk in ieder geval… de “douche” stand kan weinig kwaad). Gewoon ouderwets met een spons en een sopje is het beste!

Qua binnenkant: Wil je je naven eens goed onderhouden (van binnen schoonmaken en/of lagers vervangen) kan je dit uiteraard zelf doen indien je hier kennis van hebt (en het benodigde gereedschap). Anders kan je altijd contact opnemen met mij om een afspraak te maken je wielen (of indien van toepassing, je losse naven) te leveren voor een onderhoudsbeurt. Dit wordt dan van te voren met je besproken wat er precies gedaan gaat worden, en ook wat de kosten daarvan zijn. Dit loont want een goed onderhoud van je naven zal de levensduur aanzienlijk verlengen!

 

 

Q: Waarom krijg ik geen tubeless tape en ventielen gratis bij mijn tubeless geschikte wielen?

A: Het antwoord hierop is eigenlijk hetzelfde als “gratis” verzendkosten. Het apart berekenen van tape en ventielen is een bewuste keuze geweest. Om de kosten van de tape en ventielen te kunnen dekken zou ik anders alle tubeless-geschikte wielsets iets duurder moeten maken. Dit zou inhouden dat klanten die niet tubeless rijden toch een stukje extra betalen voor iets wat ze niet gebruiken. Dat wil ik niet als beleid voeren.

 

 

Q: Soms lees ik dingen op social media in het Engels, en soms in het Nederlands…… wat is het nou?

A: Good question 😉 Ik woon al een kwart eeuw in Nederland, en voel mij ook op en top Nederlander. Echter, Engels zit natuurlijk in mijn bloed, en ik heb ook klanten buiten de Nederlandse taalgrens. Ik heb zelf echt ook geworsteld met wat nou wijsheid is in deze. Ik heb dus deze maand besloten om voortaan zowel mijn website alsmede mijn Facebookpagina volledig in het Nederlands te houden. Ik heb inderdaad klanten die niet Nederlandstalig zijn, alleen is bij verreweg het grootst gedeelte uiteraard wél Nederlandstalig, en deze twee media lenen zich voor een groot hoeveelheid tekst. Voor mijn internationale klanten en volgers zal ik mijn Instagram en Twitter (dus beide weinig tekst) Engelstalig houden.

 

 

Q: Zijn mijn wielen onderhoudsvrij?

A: Nee… wielen zijn bewegende onderdelen en zullen uiteindelijk in bepaalde mate enige vorm van onderhoud nodig hebben. Hierbij moet je vooral aan de naven denken. Naafonderhoud is ook een dienst die ik lever.