Spaken en Nippels - Force Wheelz

Spaken en Nippels

 

Spaken en nippels zijn een essentieel onderdeel van een wiel. Vaak wordt er voornamelijk gekeken naar de naven en velgen, en minder naar de spaken en nippels. Onterecht, want ook de spaken en nippels bepalen hoe een wiel rijdt, hoe betrouwbaar die is, en of het wiel doet wat hij moet doen.

De spaken die ik gebruik voor zijn bijna uitsluitend dubbel-butted spaken. Dit zijn spaken die in het midden smaller zijn dan bij de uiteinden. Dit geeft, hoe vreemd het ook klinkt, een spaak die sterker is.

De twee merken spaken die ik gebruik zijn DT Swiss en Sapim. Beide fabrikanten maken spaken van een uitzonderlijk hoge kwaliteit en hebben beide een vergelijkbare assortiment.

 

Als een stevig en strakke spaak nodig is, voor bijvoorbeeld een zwaardere rijder, of in een set waarbij er extra stijfheid gewenst is, kies ik voor de DT Swiss Competition of de Sapim Race. Beide met een 2.0mm – 1.8mm – 2.0mm verjonging (dus 2.omm bij de uiteinden, en 1.8mm in het midden van de spaak)

 

Als het gaat om een wat lichtere rijder (onder de +/- 80kg a 85kg) en gewichtbesparing is een belangrijke vereiste, dan kan er gekozen worden voor de DT Swiss Revolution of de Sapim Laser. Deze hebben beide een 2.0mm – 1.5mm – 2.0mm verjonging. Aanmerkelijk lichter dan de Competition/Race, en minder stijf. Vooral geschikt voor (voorwielen) zonder schijfrem.

 

Zoek je een lichte spaak voor je wielen met schijfremmen, en wil niet veel inboeten aan stijfheid, kies dan de zeer goede Sapim D-Lite. Deze is speciaal ontwikkeld om een goede balans te geven tussen gewichtsbesparing en stijfheid om de torsiekrachten van het remmen te kunnen opvangen.

 

Mocht een Aerodynamisch spaak gewenst zijn, dan kiest men voor een DT Swiss Aerolite of een Sapim CX-Ray. Beide “platte” spaken met een 2.0mm – 0.9/2.3mm – 2.0mm verjonging. Dit betekend dat de “platte” gedeelte van de spaak 2.9mm breed is, en maar 0.9mm dik. Dit geeft een sterk, stijf en ook mooie spaak. Gewicht van de spaak is vergelijkbaar met de smallere Revolution/Laser spaken, maar met een hogere prijskaartje. Sterkte en stijfheid is echter fenomenaal. Vooral racefietsers kunnen profijt hebben van de aerodynamische voordelen, maar ook een populaire keuze voor carbon MTB wielen.

 

Overzicht

  • Sapim Race / DT Swiss Competition: 2.0mm – 1.8mm – 2.0mm Zeer sterk, stijf, zwaarder en minder duur. Beschikbaar in blank, zwart, wit (DT) en rood (DT).
  • Sapim Laser / DT Swiss Revolution: 2.0mm – 1.5mm – 2.0mm Sterk, minder stijf dan de 1.8mm verjonging, lichter, en duurder. Alleen in blank en zwart.
  • Sapim D-Lite: 2.0mm – 1,65mm – 2,0mm Zeer sterk en stijf, zelfde prijs als de Laser/Revolution, uitermate geschikt voor wielen met schijfremmen.
  • Sapim CX Ray / DT Swiss Aerolite: 2.0mm – 0.9/2.3mm – 2.0mm Zeer sterk en stijf, ongeveer even licht als de 1.5mm verjonging, een duurder. Beschikbaar in blank, zwart, wit (DT) en rood (DT).

 

Spaakmix

Sommige fietsers geven de voorkeur aan een zo laag mogelijk roterende massa. Simpel gezegd, het is belangrijk de band, velg, nippels en spaken zo licht mogelijk te houden. Hierdoor kan een wiel sneller op gang getrokken worden en wordt de fiets meer responsief. Denk bijvoorbeeld aan wedstrijdfietsers die veel criteriums rijden, of mountainbikers die tijdens hun rit veel remmen en optrekken. Om de roterende massa laag te houden kan je kiezen voor een aluminium nippel, gecombineerd met een spaak opstelling die ik veel gebruik voor wedstrijdrijders:

Linksvoor (primaire remkrachten) en rechtsachter (aandrijfkrachten) een iets dikker en stijvere Sapim Race spaak, en daar tegenover de zeer lichte (en toch sterk!) Sapim Laser. Hiermee creëer je stijfheid en sterkte waar nodig, en kan je gewicht besparen waar mogelijk.

 

Nippels

Nippels heb je hoofdzakelijk in twee soorten: messing of aluminium. Beide hebben bepaalde voordelen in bepaalde situaties.

Messing: Zeer sterk en degelijk, zwaarder en goedkoper dan aluminium, en alleen beschikbaar in blank of zwart. Geschikt voor zwaardere rijders, of klanten die een degelijk set wielen willen hebben.

Aluminium: Sterk, minder degelijk dan messing. Duurder en ongeveer 3x zo licht. Is ongeveer 20 a 25g lichter per wiel. Vooral populair bij mensen die een lichte set wielen willen hebben. Beschikbaar in vele kleuren, waaronder blank, zwart, rood, blauw, groen, oranje, paars, rose, goud, antraciet, en tegenwoordig ook WIT!.

Mooi om je wielen een kleuraccent te geven.

 

 

 

www.dtswiss.com

www.sapim.be